2010. október 4., hétfő

114 éve adták át a Szabadság hidat

1896. október 4-én átadják a budapesti Ferenc József hidat (ma Szabadság híd).

A híd néhány kisebb változtatással Feketeházy János tervei alapján épült meg. A kivitelezési részletterveket Gállik István és Beke József készítették, a kapuzatok építészeti megoldását Nagy Virgil.



A Ferenc József híd pilléreinek megalapozása 1895-ben


A híd építése 1894-ben kezdődött, az alapok építése légnyomásos módszerrel történt.
A pillérek és a hídfők 1895 decemberére készültek el. A híd vasszerkezetét a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára szállította. A szerkezet gyártását 1895 februárjában kezdték, a szerelést ugyanezen év júliusában, végül 1896 augusztusában fejezték be.


A hidat Ferenc József jelenlétében – aki az utolsó szegecset maga verte be – 1896. október 4-én adták át. Az uralkodó tiszteletére a híd a Ferencz József híd nevet kapta.



A hídavatás


A hidat ellátták villamosvágánnyal, elektromos és gázvilágítással. Eredetileg 12 ívlámpát, 8 izzólámpát, és 48 gázlámpát helyeztek el a hídon.
A híd építése kapcsán az addig csak a Váci utcáig (akkori nevén: Lipót utca) terjedő Vámház körutat (akkor Mészáros utca) a Duna vonaláig meg kellett hosszabbítani. Ehhez a mai Fővám tér északi oldalán levő háztömböt elbontották.



A Gellért hegyről szemlélődő egyetérthet azokkal, akik a gyönyörű vonalvezetésű, karcsú hidat a világ legszebb Gerber-csuklós hídjának tartják.

Nincsenek megjegyzések: