Johann Sebastian Bach (Eisenach, 1685. március 21. – Lipcse, 1750. július 28.) barokk zeneszerző, orgonista, hegedűművész.
Művei mély intellektuális tartalmuk és tanító jellegük miatt zeneszerzők nemzedékeire hatottak.Bach minden idők egyik legtermékenyebb zeneszerzője.
Életében, ill. a halálát követő kb. 70 évben kevéssé ismerték (például a Máté-passió következő előadására 1829. március 29-én került sor, Felix Mendelsohn-Bartholdy vezényletével), ellentétben például Georg Friedrich Händellel vagy Georg Philipp Telemann-nal. Bach inkább virtuóz csembaló- és orgonajátékáról, ill. improvizációs képességeiről volt híres.
Bach ezenfelül mestere volt különböző zeneszerzési technikáknak, például a kontrapunktikus szerkesztésnek, a polifóniának, ill. a harmóniáknak. Szinte minden műfajban alkotott, az egyedüli kivétel az opera.
Bach egyházi műveiből árad a mély evangélikus vallásosság. 250 kantátájából mintegy 200 egyházi kantáta. Kantátáiban és passióiban a népszerű evangélikus korálokat (egyházi népénekeket) dolgozta fel.
Sajnos műveinek mintegy fele – részben fiai hanyagsága folytán, részben a történelem viharaiban – elveszett. Valószínűleg öt passiót írt, ebből mindöszesen kettőt, a Máté-, illetve János-passiót ismerjük (az elveszettek valószínűleg a Márk- és Lukács-passió lehettek, az ötödik pedig a Máté-passió második kiadása).
Voltak elméleti munkái is, ilyen például a Wohltemperiertes Klavier. Ő használta először a hüvelykujját billentyűsjáték közben.
Életében, ill. a halálát követő kb. 70 évben kevéssé ismerték (például a Máté-passió következő előadására 1829. március 29-én került sor, Felix Mendelsohn-Bartholdy vezényletével), ellentétben például Georg Friedrich Händellel vagy Georg Philipp Telemann-nal. Bach inkább virtuóz csembaló- és orgonajátékáról, ill. improvizációs képességeiről volt híres.
Bach ezenfelül mestere volt különböző zeneszerzési technikáknak, például a kontrapunktikus szerkesztésnek, a polifóniának, ill. a harmóniáknak. Szinte minden műfajban alkotott, az egyedüli kivétel az opera.
Bach egyházi műveiből árad a mély evangélikus vallásosság. 250 kantátájából mintegy 200 egyházi kantáta. Kantátáiban és passióiban a népszerű evangélikus korálokat (egyházi népénekeket) dolgozta fel.
Sajnos műveinek mintegy fele – részben fiai hanyagsága folytán, részben a történelem viharaiban – elveszett. Valószínűleg öt passiót írt, ebből mindöszesen kettőt, a Máté-, illetve János-passiót ismerjük (az elveszettek valószínűleg a Márk- és Lukács-passió lehettek, az ötödik pedig a Máté-passió második kiadása).
Voltak elméleti munkái is, ilyen például a Wohltemperiertes Klavier. Ő használta először a hüvelykujját billentyűsjáték közben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése